Margot Kalse, alt-mezzo

Margot Kalse voelt zich zowel in de oude muziek als in de klassieke, romantische en moderne muziek thuis. Zij studeerde solozang aan het Koninklijk Conservatorium en specialiseerde zich vervolgens aan het Fontys Conservatorium te Tilburg in de vroege vocale muziek. Daarna werd zij nog enkele jaren gecoacht door Xenia Meijer. Zij zingt in vele stijlen, van het Gregoriaans tot en met hedendaags repertoire, zowel als solist als in ensembleverband. Zij is mede bekend als leider van Trigon, vocaal ensemble voor Middeleeuwse muziek, dat winnaar was van de International Young Artist's Presentation te Antwerpen in 1998. Met Trigon treedt Margot veelvuldig op in oude muziek festivals in Europa, waaronder het Holland festival Oude Muziek in Utrecht, het Festival Musica Sacra in Maastricht, het Festival van Vlaanderen en het Festival van Brezice in SloveniŽ. Zij leidt tevens het ensemble Sospiro, dat o.a. een Luzzasco Luzzaschi programma heeft gebracht in het Festival van Vlaanderen, Antwerpen.

Als soliste treedt Margot Kalse op met een breed en veelzijdig repertoire: van de middeleeuwse Hildegard von Bingen via Monteverdi’s Mariavespers, Purcells Dido and Aeneas naar Handel (Dejanira Hercules) en de passies van Bach; vervolgens het klassieke repertoire met Mozarts Requiem en Haydns Stabat Mater, de romantiek met Dvorak Stabat Mater en de 20e eeuw met Copland en Andriessen tot en met Jenkins, Gubaidulina en de Nederlandse Joost Kleppe. Zij zingt in het Engels, Frans, Italiaans, Duits, Latijn, Nederlands, Spaans, Russisch en Noors. Met pianiste Anna Yedigaryan brengt Margot lied recitals.

Met Trigon maakte zij de cd Music for Candlemas (Gregoriaans en polyfonie uit de 13e eeuw, Passacaille nr. 932) en Songs of Peace and Consolation (Aliud Records ACD BE 064-2). Met Elly van Munster (Duo Seraphim) maakte zij de cd O muse, comt nu voort, Dutch Songs of Love and Freedom 1550-1750, verschenen bij het label Aliud records (ACD HJ 040-2).
Margot gaf het boek Liederen van licht en troost, Gregoriaans en Moderne Devotie in de Lage Landen uit, een selectie van liederen in handschrift uitgegeven, en schreef daar een inleiding bij.

Recensie van O muse, comt nu voort in Luister: ‘Het samenspel van Kalse en Van Munster is smetteloos en de mezzo bewijst een kei te zijn in dit repertoire. Het is verbazingwekkend hoe ze haar ruime klank behoudt bij het uitspreken van het onzingbare Nederlands’. Recensie in Early Music (okt. 2014) van Trigons Songs of Peace and Consolation: ‘The three singers are excellent, whether in unison or in trio’. Podium LINK sprak over ‘de veelzijdigheid en de pracht van de stem van Margot Kalse’. Lidy van der Spek sprak in het Leidsch Dagblad over ‘de integere alt mezzo van Margot Kalse’ (Dvorak Stabat Mater, september 2010).

Bij de stichting Key2Singing was Margot vocaal coach en dirigent van de opera’s Dido and Aeneas van Purcell en Semele van Handel.

Voor meer informatie, repertoirelijst, foto’s, demo’s en luistervoorbeelden kunt u kijken op de websites www.margotkalsevocaal.nl en www.key2singing.nl